کد مطلب:278550 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:229

گفتار ما
همان گونه كه در فصل پنجم درباره ی اسامی و القاب آن حضرت احتمال داده شد، در اینجا نیز همان احتمال وجود دارد كه احادیث زیادی كه در مورد سیما و قامت آن حضرت وارد شده به خاطر از بین بردن اشتباه امت بین آن جناب و سایر ائمه، یا رد ادعای دروغگویان و مدعیان مهدویت در زمان غیبت آن حضرت باشد.

برخی از روایاتی كه ذكر شد و نیز بعضی از روایاتی كه در صفحات بعد آورده می شود این احتمال را تایید می كنند.

در این روایات، دو عبارت وجود دارد كه شایسته دقت بیشتری است:

1- «علیه جیوب النور»، «هاله ای از نور او را فرا گرفته» در حدیث اول؛ شاید مقصود از این عبارت همان معنایی باشد كه در حدیث جابر جعفی آمده كه امام علیه السلام فرمودند: «نور چهره اش بر سیاهی محاسن و موی سرش غلبه كرده است»و شاید منظور آن باشد كه حضرت مهدی علیه السلام آثار، قدرت و علوم پیامبران، همگی را



[ صفحه 69]



داراست. [1] .

از سوی دیگر ممكن است این عبارت به معنای دقیقتر و لطیفتری اشاره كند كه همان مقام نورانیت و مقام ولایت است كه از مقام ولایت كلیه ی الهی، نشات می گیرد و جمله ی بعدی كه می فرماید «تتوقد بشعاع ضیاء القدس»، «از اشعه انوار الهی روشن است» شاهد صحت این احتمال زیرا تمام كرامات علمی و عملی و خوارق عادت كه از پیامبران و امامان علیهم السلام سر می زند همه به مقام ولایت الهی وابسته است و از اشعه انوار الهی روشنی می گیرد. بنابراین توضیح، می توان گفت روایت در صدد بیان این مطلب است كه آن بزرگوار دارای تمام كمالات بوده و قدرت نمایاندن همه ی آنها را دارد. با این همه باز هم باید گفت كه علم به حقیقت معنی فقط از آن خداست.

2- عبارت «اشبه الناس برسول الله صلی الله علیه و آله و سلم خلقا و خلقا»، «از نظر قیافه و رفتار و اخلاق، بیش از همه مردم به پیامبر شباهت دارد» كه در حدیث سوم از قول پدر بزرگوارش نقل شده است؛ احتمالا همان معنایی را می رساند كه از پیامبر اكرم نقل شده است كه فرمود: «و شمائله شمآئلی، وسنته سنتی» [2] .


[1] به باب سوم، فصل هفتم، روايات 4 و 9 و فصل هشتم همان باب روايت 3 مراجعه نماييد.

[2] در باب اول فصل سيزدهم، حديث 4 ذكر خواهد شد.